علمی و پژوهشی

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز و به خصوص دانش آموزان عزیز:
در این وبلاگ سعی شده مبانی مورد نیاز برای دانش آموزان ششم،هفتم،هشتم به طور خاصی بیان گردد.

ادبیات در ورزش

يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ب.ظ

به نام خدا

                       موضوع: ادبیات فارسی و ورزش

مقدمه

ورزش ایران با همه سلبقه تاریخی و پشتوانه اخلاقی اش نه تنها از دگرگونیهای بزرگ بی نصیب نمانده و بعلکس، خود باعث وقوع بسیاری از جابجای‌ها ، تغییر صورتها  و تحولات ساخته تا آنجا که امروز ه در نظر بسیاری، بازشناسی مادة اولیه  اعتقادی و فر هنگی تربیت بدنی سنتی در میان غوغا و جنجال ورزش مدرن امر ی مهمل ، اضافی ،ارتجاعی جلوه می کند .

اما نبودن چنین مطالعه ای باعث بروز بسیاری از اغتشاشات و بحرانهای در حوزه های مختلف فر هنگی و مدنی بشر است و باید اذعان داشت که همه آنچه تحت نظام تعلیم و تربیت قابل بحث و بررسی است در زمره مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است و امر ورزش و تربیت جسمانی نیز در هان دستگاه قابل بررسی است از این رز ، همه آنچه که در قالب عنوان ورزشی و رسوم تربیت جسمانی و نفسانی مطرح می شود نیست نزدیک با شو ونات شناخته شده و تعریف شده در بارة انسان و جهان پیرامون دارد به همین سبب در گفتگو از ورزش سخن از یکی از مهمترین مناسب فرهنگی یک ملت یعنی تعلیم و تربیت به میان می آید . به همین معنی که مطالعه درامر ورزش گذشته ،نه تنها پرده از نوع دریافت پیشیان بر می دارد بلکه بیانگر روشهای تربیتی  آنها برای رسیدن به اهداف تعلیمی و تربیت می شود .

 

 

ضرورت مطالعات ادبی فرهنگی در امر ورزش

تاریخ گذشته هر ملت ،نشان دهندة سیر تحول و نقاط عطف هة باورها ، اخلاق و ادبی است که آنها حاصل نموده و شالودة همة مناسبات امروزین خود را بر آن بنا کرده اند .

به همین واسطه است که عرضة تصویر روشنی از وضعیت کنونی شان ، بدون مطالعه وجه ناپیدای فرهنگی و مدنی نهفته در گذشته آنها ممکن نیست .

ملتها ی بزرگی چون ایرانیان ، یونانیان ، هندیان و . در ورای خود گذشته ای طولانی و پر ماجرا باقی گذارده اند که توجه به آنان و شناسایی دقیق آنها می تواند هر مصلح و محققی را از وضعیت روحی و رفتاری آن اقوام و حتی نحوة شکل گیری جریانات فرهنگی و فلسفی و انگیزة واکنشها یشان در برابر حوادث و رخداد ها آگاه کند.

زیرا، اساطیر و افسانه های اساطیری اقوام چنان مافیالضمیر آنان را می نمایانند که می توان چونان آینه ای، همة اندیشه ها و افکار شان را در آن مشاهده کرد .

آثار بزرگ باقیمانده از آن اعصار و یا دیگر آثاری که بر پایة دریافتهای اساطیری و حماسی استوار مانده اند . چون شا هنامه ،ایلیارد ادیسه ، مهایا هارات و . در لابه لای اوراق خود نشان می دهند که هر یک از اقوام چگونه می اندیشند چه باوری دارند ؟ در برابر چه جان می بازند ؟ به چه عشق می ورزند ؟ از چه نفرت پیدا می کنند ؟ و بلاخره عالم و آدم را بر چه مداری استوار می بینند ؟ قصة خلقت انسان در اساطیر کهن زرتشتی ایرانی قصه رویارویی نور و ظلمت ، اهورا و اهریمن و پاکی و پلیدی است . این آئین کهن عمر جهان را به 12000 سال می دند

  • ۹۴/۰۸/۱۷
  • محمد محنتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی